عوامل دشمني با علي عليه السلام و آل علي عليه السلام






در بحار الانوار و صافي روايت کرده که پرسيدند از حضرت صادق عليه السلام به چه علامت شناخته مي شود شرکت شيطان در انسان . فرمودند «بحبنا و بغضنا فمن أحبنا کان نطفه العبد و من ابغضنا کان نطفه الشيطان.
فرمودند : با دوستي و دشمني ما پس دو کسي ما را دوست داشت نطفه اش الهي و بنده خواست و کسي که دشمن داشت ما را نطفه شيطان است .
- از علامه حلي نقل کرده اند که پدرم گفت در يکي از کوچه هاي بغداد مي رفتم تشنه شدم آب خواستم زني رفت آب آورد و دو طفل آنجا با هم نزاع مي کردند يکي مي گفت خليفه ي بعد از پيغمبر صلي الله عليه و آله علي عليه السلام است يکي مي گفت ابوبکر . گفتم راست فرمود پيغمبر صلي الله عليه واله که : ياعلي ؛ دوست نمي دارد ترا مگر مؤمن و دشمن ندارد ترا مگر ولد حيض (و در بعضي از حديث دارد منافق )آن زن شنيد و گفت و الله اين حديث راست است اين هر دو فرزندان منند آن که مي گويد خليفه ي (برحق )بعد از پيغمبر صلي الله عليه واله علي عليه السلام است در طهر من (ايام طهارت و پاکي ) نطفه اش بسته شد و آن که مي گويد ابوبکر ، پدرش در حال حيض آمد پيش من و نطفه اش منعقد شد .
- در جلد نهم بحار از أنس بن مالک روايت کرده که مي گويد ما حرام زاده را نمي شناختيم مگر به دشمني علي عليه السلام.
- همان مدرک : روايت کرده که بعد از فتح خيبر رسم آن بود که مردي فرزند خود را بالاي دوش خود سوار مي کرد و مي آمد سر راه علي عليه السلام مي ايستاد همينکه حضرت را مي ديد به فرزند خود مي گفت :«يا بني اتحب هذا الرجل » به اشاره مي گفت آيا اين مرد را دوست مي داري؟ اگر مي گفت بله او را به فرزندي قبول مي کرد و اگر مي گفت نه مي گفت برو پيش مادرت يعني تو فرزند من نيستي .(1)
- شيخ طريحي در منتخب و مجلسي هم در بحار قريب به همين مي نويسد که «جابر بن عبدالله انصاري» در کوچه هاي مدينه راه مي رفت و فرياد مي کرد : «ايها الناس امتحنوا اولادکم بحب علي بن ابيطالب عليه السلام فمن أبي فانظروا في حال امه » اي مردم فرزندان خود را به دوستي علي عليه السلام امتحان کنيد، پس هر فرزندي ابا نمود و از دوستي علي دم نزد، نظر کنيد در احوال مادرش (شايد «اجتماع آن روز زنهاي عرب مسئله دارتر بودند و الا والدين هر دو در طهارت فرزند نقش اساسي دارند)(2)
هماي شيرازي رحمه الله عليه مي گويد :
پس به مقتضاي اخبار بسيار هر که با حضرت امير عليه السلام دشمني دارد يا ولد الزنا است يا ولد الحيض يا شريک شيطان ، شرکت شيطان در اموال و اولاد از سوره ي بني اسرائيل فهميده مي شود که حضرت حق فرمود: و شارکهم في الأموال و الأولاد .

پي نوشت ها:

1-«تو فرزند من نيستي » نه آن که قطعا تو والدالزنا هستي بلکه حرام زاده يا ولد الشبهه اي يا به هر حال گيرداري .حالا اين بغض و عدم دوستي منشأ آن چيست الله اعلم ، فرزند پاک ، بايد دل داده ي علي عليه السلام باشد .
2-ثمرات الحيوه -سيد الواعظين سيد محمود اصفهاني -ج2ص4و5مجلس 26.